Gode råd til eksamen

Tips til en bedre mundtlig eksamen

5 tips til forberedelse før eksamen

  1. Læs om dagen og hold fri om aftenen
  2. Læs/skriv i 45 minutter, hold pause i 15 minutter
  3. Overvej hvilke omgivelser du læser bedst i - hjemme, på skolen, på biblioteket, hos dine forældre og om du læser bedst når der er ro eller når der er mennesker/larm omkring dig
  4. Øv dig i at holde oplæg - lav evt. en aftale med din lærer eller en medkursist om at fremlægge
  5. Hold fri kl. 15 dagen før mundtlig eksamen og læs ikke på eksamensdagen

Det er vigtigt med tid og plads til at kunne lade op til dagen efter, hvor du igen skal studere - så sørg for at planlægge din forberedelse til eksamen, så du også har tid til andet end at sidde med hovedet i bøgerne. Hjernen kan kun koncentrere sig i 45 minutter og den har pause for at kunne forstå det indlærte stof. Brug gerne de 15 minutters pause på at fx gå en tur eller andet bevægelse.

Det er meget forskelligt hvor vi foretrækker at forberede os til eksamen, så find ud af hvor du synes du får mest ud af din tid og om du har behov for at sidde på en travl café med larm omkring dig, eller med musik i ørerne på et lukket værelse for dig selv. Men husk igen at holde pauser og spis regelmæssigt.

Det kan være en stor fordel at have øvet sig i at lave oplæg, før selve eksamen. For måske kan du bruge tidligere erfaringer til at berolige dig i eksamenssituationen, og samtidig er det ikke en helt uvant situation for dig. Slå dig sammen med en eller flere medkursister, eller hør din lærer eller en du kender, om du må fremlægge for dem. Det kan virke akavet i situationen, men tag det alvorligt og gør dit bedste - så er du godt forberedt til den mundtlige eksamen.

5 tips til mundtlig eksamen

  1. Gør en god entre, hils på lærer og censor, kig dem i øjnene og smil
  2. Fortæl lærer og censor at du er nervøs
  3. Hvis klappen går ned, kan det være godt at fortælle hvad der sker
  4. Formålet med eksamen er at klarlægge viden - ikke at sætte fælder op du kan falde i, så svar på det du bliver spurgt om i stedet for at lede efter det skjulte i spørgsmålet
  5. Det kan virke godt at sige "Det kan jeg ikke huske lige nu" fremfor "Det ved jeg ikke" og det er helt i orden at få gentaget et spørgsmål, eller bede om at få det omformuleret

Er man nervøs, kan man have en tendens til at forsøge at skjule det, når man sidder i eksamenssituationen. Det kan dog reducere din angst at fortælle lærer og censor, at du altså er nervøs. Så bruger du ikke din energi på at holde det skjult og du får hurtigt mere overskud! Det samme gælder hvis klappen går ned - italesæt at du er gået i sort og lige skal samle dig. For dig er det nervøsitet, men for andre kan det se ud som ligegyldighed eller manglende viden. Så fortæl hvad der sker, så de ved at du prøver at komme tilbage på sporet.

Til eksamen kan du godt føle at lærer og censor sætter fælder for en og forsøger at få dig til at tolke på det de spørger om. Men det er ikke meningen! Hvis de spørger om noget, der i dit hoved virker banalt, så er det for at klarlægge din viden og de vil bare have dig til at svare det åbenlyse. Led ikke efter en fortolkning eller hvad der menes. Spørger de om det samme flere gange eller omformulerer et spørgsmål, uden du har bedt om det - så er det for at hjælpe dig ind på sporet igen.

Sidst men ikke mindst: sig til dig selv at du gjorde hvad du kunne til eksamen, og tillad dig selv at nyde når eksamen er overstået. Ros dig selv for din indsats.

Held og lykke til alle der skal til eksamen!